
Już od wielu lat można zaobserwować bardzo duże zainteresowanie importem z Chin różnego rodzaju produktów. Z odpowiednim podejściem jest to niezwykle opłacalne, choć nie takie do końca proste zadanie. Dlatego też każdy, kto decyduje się na pozyskiwane asortymentu z Chin, powinien zapoznać się z zasadami importu oraz kwestiami związanymi z rejestrem BDO.
Czym jest BDO i to podlega obowiązkowej rejestracji w systemie?
BDO (Baza Danych Odpadowych) to teleinformatyczny system prowadzony przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, którego wprowadzenia miało na celu zwiększenie kontroli nad odpadami. Przepisy dość precyzyjnie określają, kto jest zobowiązany do rejestracji w BDO. To przede wszystkim:
– jednostki, które wytwarzają odpady i są zobowiązane do prowadzenia ich ewidencji;
– jednostki wprowadzające na rynek określone grupy produktów (smary, baterie, akumulatory, sprzęt elektroniczny i elektryczny);
– producenci/importerzy nabywający wewnątrzwspólnotowo opakowania lub towary w opakowaniach.
Warto zaznaczyć, że od powyższych zasad istnieją pewne wyjątki, a co za tym idzie nie, każdy przedsiębiorca będzie musiał rejestrować się w bazie. Jeżeli nie będzie przekraczał ściśle określonych limitów, w myśl przepisów będzie z tego obowiązku zwolniony. Obowiązek rejestracji nie dotyczy również jednostek wytwarzających niekomunalne odpady (tu limity ilościowe nie obowiązują).
Rejestr BDO a import towarów z Chin
Rejestr BDO funkcjonuje w Polsce stosunkowo od niedawna, nic więc dziwnego w tym, że istnieje jeszcze dość spora grupa przedsiębiorców, którzy nie do końca posiadają stosowną wiedzę co do jego funkcjonowania. Jak kwestia wpisu do rejestru przedstawia się w przypadku jednostek importujących towary z Chin? Z punktu widzenia przepisów, każdy importer sprowadzający określone towary do Polski musi odpowiednio wcześniej dokonać wpisu do rejestru BDO. Obowiązek ten dotyczy przede wszystkim przedsiębiorców, którzy decydują się na sprowadzanie:
– opakowań,
– sprzętu elektronicznego i elektrycznego,
– akumulatorów,
– opon,
– olei smarowych.
Każdy przedsiębiorca posiadający wpis w rejestrze BDO otrzymuje automatycznie swój indywidualny numer, który musi umieszczać każdorazowo na wszystkich dokumentach związanych z działalnością (paragony, faktury, umowy itp.). Rejestr BDO zawiera informacje nie tylko o produktach i opakowaniach wprowadzonych do obiegu, ale również osiąganych przez firmę poziomach odzysku i recyklingu.
Odzyski z odpadów a BDO
Przedsiębiorstwa funkcjonujące w rejestrze muszą spełniać obowiązek odzysku odpadów opakowaniowych. Nie muszą jednak robić tego samodzielnie, mogą skorzystać z pomocy organizacji odzysku. Warto wiedzieć, że jeżeli obowiązek ten nie zostanie spełniony, przedsiębiorca będzie zobowiązany do uiszczenia opłaty produktowej. Korzystanie z pomocy organizacji odzysku, choć jest usługą odpłatną, to jednak w wielu przypadkach okazuje się i tak niezwykle opłacalna dla przedsiębiorców, szczególnie gdy ilość wprowadzanych na rynek opakowań można liczyć nie w sztukach, a w tonach.
Brak odpowiedniego poziomu odzysku i recyklingu odpadów produktowych wiąże się z obowiązkiem zapłaty opłaty produktowej. Jej wysokość ustalana jest dla każdego produktu i opakowania indywidualnie. Zależna jest między innymi od rodzaju opakowania i stawki opłaty produktowej, jaka została do niego przypisana w Rozporządzeniu Ministra Środowiska.